Search Advertenties

Wanneer je naar iets zoekt in Google verschijnen er zoekresultaten. De eerste vier resultaten zijn vaak betaalde advertenties. Deze vorm van adverteren is ideaal als je klanten wilt bereiken die op zoek zijn naar een specifiek product. Verkoop je bijvoorbeeld tuinstoelen? Dan wil je gevonden worden als iemand op ‘tuinstoel kopen’ zoekt. Je adverteert namelijk op een zoekwoord. Hoe specifieker je zoekwoord, hoe aannemelijker een conversie. Wil jij graag direct gevonden worden in Google? Daar kan ik je bij helpen!

Waarom adverteren?

Het voordeel van search advertenties ten opzichte van zoekmachine optimalisatie is dat je direct zichtbaar bent. Afhankelijk van het budget is het vaak zelfs mogelijk om op de eerste plek in Google te komen. Daarnaast kun je op hele specifieke zoekwoorden gevonden worden, zonder dat je op indexatie van Google hoeft te wachten. Ook heb je veel controle over de manier waarop je in Google wordt weergegeven.

Wel is het zo dat search advertenties in Google het best werkt in combinatie met zoekmachine optimalisatie. Wanneer je bijvoorbeeld adverteert op tuinstoel maar je hebt geen pagina die hierover gaat, dan betaal je meer voor je advertentie dan nodig. Zorg dus wel dat je goede pagina’s hebt met daarin het zoekwoord waarop je adverteert.

Hoe het werkt

1) Doel bepalen
Als eerst bepaal je waarom je gaat adverteren. Verkoop je tuinstoelen en wil je dat iedereen op zoek naar het woord tuinstoelen je vind? Dan kun je hier gerust op adverteren. Wil je veel liever meer tuinstoelen verkopen? Dan ga je specifiekere zoekwoorden zoeken. Via een zoekwoordonderzoek kom je er bijvoorbeeld achter of je search advertenties beter gaan lopen op tuinstoel kopen of tuinstoel aanschaffen.

2) Advertenties schrijven
Wanneer je het zoekwoord bepaald hebt, ga je advertenties schrijven. In de advertentie moet het zoekwoord terugkomen. Daarnaast is het goed om de klant te overtuigen om op de advertentie te klikken. Hierbij is het belangrijk te zorgen dat de advertentie relevant is. Een search advertentie met daarin gratis tuinstoelen zal het goed doen, maar veel mensen teleurstellen als ze zien dat ze ervoor moeten betalen.

3) Account instellen
Als de advertenties zijn geschreven, dan ga pas je de juiste targeting en biedingen toe. Zitten je klanten alleen in Apeldoorn of door heel Nederland? Je biedingen baseer je op wat je uit wilt geven en op welke positie je wilt adverteren.

4) Optimaliseren
Het is belangrijk om de advertenties regelmatig te optimaliseren. Geef je bijvoorbeeld niet teveel uit, draaien de advertenties wel goed, en wat zou er eventueel beter kunnen. Dit kun je uiteraard zelf doen, maar vaak gaat dit veel tijd kosten en weinig opleveren. Het is daarom verstandig om hier iemand voor in te huren. Dit kan vaak al voor een lage prijs.

Andere advertentievormen

Naast search advertenties biedt Google ook shopping, en display advertenties. Waar search advertenties heel erg inspelen op de directe vraag van de klant, spelen shopping advertenties heel erg in op de directe koopintentie. Deze vorm van adverteren maakt het mogelijk om producten uit je webshop direct op Google weer te geven. Omdat klanten op dit moment vaak al precies weten wat ze willen kopen is de kans op conversie het grootst. Display advertenties spelen juist heel erg in op de onbewuste behoefte van een klant. Je kunt via visuele banners bijvoorbeeld een merk of product tonen op websites die hieraan gerelateerd zijn. Omdat klanten op dit moment geen directe vraag of koopintentie hebben, is deze vorm van adverteren vooral geschikt om merkherkenning te creëren.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inzet van search advertenties? Neem dan vrijblijvend contact op!