Online Adverteren

Vaak staat een online zoekopdracht centraal in het vinden van een product of dienst. Doorgaans klikken de meeste mensen op de eerste vijf zoekresultaten op Google, daarom wil je hier zo hoog mogelijk staan. Uiteraard is het belangrijk dat een website organisch al beter vindbaar is door middel van zoekmachine optimalisatie. Door online adverteren wordt de zichtbaarheid van een website extra vergroot waardoor je dus meer verkeer naar je website haalt.

Adverteren op Google

Google is één van de meeste gebruikte platformen voor online advertenties in Nederland. Daarnaast gebruiken veel Nederlanders Google als de standaard zoekmachine. De kans dat online advertenties via Google de juiste doelgroep bereiken is dan ook groot.  Het is mogelijk om verschillende vormen advertenties in te zetten op Google. Welke hiervan het beste werkt is afhankelijk van het doel. De meest gebruikte zijn Search, Display, en Shopping advertenties.

Search advertenties zijn betaalde zoekresultaten die op basis van een zoekwoord zichtbaar worden. De eerste vier resultaten zijn vaak betaalde advertenties. Deze vorm van adverteren is ideaal als je klanten wilt bereiken die op zoek zijn naar een specifiek product. Lees meer >

 

Display advertenties worden weergegeven op verschillende websites op het internet, op YouTube, of in mobiele apps. Display advertenties worden opgebouwd uit afbeeldingen waarmee je iets kan laten zien. Denk hierbij aan je merknaam of een nieuw product. Deze vorm van adverteren op Google is vooral geschikt als je meer bekendheid en bereik voor je merk wilt. Lees meer >

 

Shopping advertenties zijn vooral geschikt voor webshops die hun producten via Google advertenties willen verkopen. In feite is dit een betaalde prijs vergelijker waarbij producten op basis van een zoekopdracht zichtbaar worden. Dit is een ideale manier om makkelijk en snel meer producten te verkopen. Lees meer >

Search Advertenties
Shopping Advertenties

Voor- en nadelen

Een voordeel van online adverteren is de mogelijkheid om specifieke doelgroepen aan te spreken. Hoe specifieker de doelgroep hoe relevanter het verkeer. Ook zijn online advertenties direct meetbaar waardoor je altijd weet wat de investering doet. Afhankelijk van het doel is het mogelijk verschillende vormen advertenties in te zetten. Welke advertentievorm het beste werkt is afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen.

Een nadeel van online adverteren is dat het veel geld kan kosten. Dit hangt af van een hoop factoren. Zo kan de het zijn dat bepaalde zoekwoorden veel concurrentie hebben waardoor kosten omhoog gaan. Ook kan het zijn dat advertenties niet goed zijn ingesteld, waardoor er veel onnodig geld aan wordt uitgegeven. Het is dan ook belangrijk te investeren in kennis wanneer je gebruik maakt van online advertenties.

Voordelen

+ Snel meetbaar resultaat
+ Specifieke doelgroepen
+ Groot potentieel bereik
+ Grotere zichtbaarheid
+ Hoge posities op Google

Nadelen

- Adverteren is niet gratis
- Concurrentie afhankelijk
- Kennis en ervaring vereist
- Actief onderhoudt noodzakelijk

Met online adverteren is het mogelijk heel specifieke doelgroepen aan te spreken. Zo kun je campagnes inzetten op basis van leeftijd, geografie, of interesses, om er een paar te noemen. Ook heb je meer controle over de manier waarop je in Google wordt weergegeven.

Adverteren op Bing

Na Google is Bing de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Net als Google biedt ook Bing diverse vormen advertenties. De verschillen zitten vooral in het potentiële bereik van de advertenties. Omdat minder mensen gebruik maken van Bing is het bereik minder groot. Een voordeel is dan weer dat de kosten voor Bing advertenties een stuk lager liggen dan op Google. Daarnaast is het gemakkelijk om advertenties van Google te importeren in Bing. Wanneer al met goede resultaten geadverteerd wordt op Google, is het een goed idee om ook op Bing online advertenties in te zetten.

Kosten online adverteren

Vaak wordt gedacht dat de kosten van online adverteren erg hoog zijn. Ik ben echter van mening dat dit niet perse het geval hoeft te zijn. Wanneer advertenties specifiek en gericht ingezet worden, kunnen vaak veel kosten worden bespaard. Ik geef dan ook een helder advies zonder onnodige extra’s. Wel hanteer ik een advertentiebudget van minimaal €100,- per maand. Dit is nodig om enig resultaat te kunnen boeken. Als kennispartner handel ik als uitvoerend adviseur en ben ik altijd op zoek naar het beste resultaat. Lees meer >

Meer weten?

Benieuwd wat online adverteren voor jou kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!