Zoekwoord

Een zoekwoord is een woord waarmee een zoekopdracht wordt uitgevoerd in een zoekmachine. Wanneer je op Google zoekt op ‘online marketing’, dan worden pagina’s vertoond die met dit onderwerp te maken hebben. Een zoekwoord staat dus centraal bij het vinden van content, zowel organisch als betaaldZoekwoorden worden veelal opgesplitst tussen short-tail, mid-tail, en long-tail zoekwoorden. Heel simpel gezegd vertegenwoordigen deze de lengte van de zoekopdracht. Ook zegt het iets over de mogelijke relevantie van een zoekopdracht.

Hoe vaak een woord gemiddeld per maand wordt gezocht wordt ook wel aangeduid als zoekvolume.

Short-tail zoekwoord

Een short-tail zoekwoord is een brede zoekopdracht bestaande uit maximaal 1 woord. Vaak zijn dit hele algemene zoekopdrachten zoals ‘verhuislift’ of  ‘dierentuin’. Deze zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume maar een onduidelijke zoekintentie, je weet bijvoorbeeld niet wat iemand precies wilt weten die ‘verhuislift’ zoekt. Wil hij meer weten over verhuisliften of een kopen? Het aantal conversies dat plaatsvind aan de hand van verkeer dat via een short-tail zoekopdracht binnenkomt is dus vaak erg laag.

Mid-tail zoekwoord

Wanneer iemand zoekt op ‘verhuislift huren’ of ‘dierentuin Gelderland’ dan spreken we van een mid-tail zoekwoord. Deze zoekopdracht bestaat uit 2 tot 3 woorden en is al een stuk specifieker dan een short-tail zoekwoord. Het aantal conversies ligt bij een mid-tail zoekopdracht vaak al wat hoger omdat de zoekintentie duidelijker is. Iemand is op zoek naar een dierentuin in Gelderland, maar waarvoor dat weten we nog niet.

Long-tail zoekwoord

Een long-tail zoekwoord is een zeer specifieke zoekopdracht bestaande uit drie of meer zoekwoorden. Vaak is dit gecombineerd met een intentie of locatie. Long-tail zoekwoorden hebben doorgaans een lager zoekvolume dan short-tail zoekwoorden. Omdat long-tail zoekwoorden echter een stuk relevanter zijn zullen deze het meest tot een conversie leiden. Zo weet je bijvoorbeeld (bijna) zeker dat iemand die zoekt op ‘verhuislift huren rotterdam’ een verhuislift wilt huren in Rotterdam.

Voorbeeld
Hoe specifieker de zoekopdracht hoe dichter bij de conversie je zit, hoe hoger het conversiepercentage en hoe lager de kosten per conversie. Afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen moeten zoekwoorden zorgvuldig worden gekozen.