Verkeer

Websitebezoekers worden ook wel aangeduid als website verkeer, of gewoon verkeer. Hieronder worden alle websitebezoekers verstaan die op wat voor manier dan ook ten minste één pagina hebben bezocht. Om bij te houden hoeveel verkeer een website precies heeft wordt gebruik gemaakt van analytische tools. Een veelgebruikte tool is bijvoorbeeld Google Analytics. Deze tool maakt het ook mogelijk om verkeer uit te splitsen per pagina, per apparaat, of per land. Heel praktisch wordt er vaak een onderscheid gemaakt tussen organisch verkeer en betaald verkeer.

Organisch verkeer

Onder organisch verkeer worden websitebezoekers verstaan die op een niet betaalde manier zijn binnengekomen. Dit zijn bezoekers die rechtstreeks je website hebben bezocht, of op je website zijn gekomen na een zoekopdracht via een zoekmachine. Ook mensen die via (niet betaalde) posts op social media op de website komt wordt als organisch gerekend. Het voordeel van organisch verkeer is dat je hier in directe zin niets extra’s voor betaald. Dit is het resultaat van goede zoekmachine optimalisatie of goede branding, al dan niet offline. Nadeel is wel dat de tijdsinvestering vaak groot is om goed zichtbaar te zijn. Daarnaast heb je minder directe invloed op het sturen van organische websitebezoekers.

Betaald verkeer

Onder betaald verkeer worden websitebezoekers verstaan die op een betaalde manier zijn binnengekomen. Denk hierbij aan mensen die via online advertenties de website bezoeken. Dit zijn bezoekers die de website hebben bezocht nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Bij betaalde bezoekers is het kosten/baten plaatje een stuk duidelijker zichtbaar. Zo weet je precies wat je hebt betaald en wat je hiervoor terug hebt gekregen. Ook zijn betaalde bezoekers een stuk beter te sturen omdat je op heel specifieke zoekwoorden, demografie, of geografie kan targeten. Zo bereik je alleen de doelgroep die voor jou het relevantst is.

Voorbeeld
Analytics geeft de mogelijkheid om organisch en betaald te filteren. Zo kun je heel specifiek van beide groepen het gedrag analyseren en vergelijken.