Kwaliteitsscore Google Ads

Google heeft als doel om relevante content aan de zoeker te leveren. Naast dat organisch complexe algoritmes bepalen wat wel of niet relevant is, gebeurt dit ook (betaald) binnen Google Ads. Dit uit zich in de kwaliteitsscore.

De kwaliteitsscore binnen Google Ads is een schaal van 1 tot 10. hiermee wordt de ‘kwaliteit’ van een advertentie getoond. 1 is de laagste score en 10 de hoogste. Deze score wordt gebaseerd op basis van de zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina’s. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter je advertentie op papier zal presteren. In de praktijk betekend een hoge kwaliteitsscore dat je minder betaald voor je advertenties en vaker wordt vertoont.

De kwaliteitsscore wordt gebaseerd op basis van drie factoren, namelijk de verwachte klikfrequentie, advertentie relevantie en de ervaring op de bestemmingspagina.

Verwachte klikfrequentie

Dit is een schatting waarmee wordt aangegeven hoe waarschijnlijk het is dat op een advertentie wordt geklikt aan de hand van een specifieke zoekwoord. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de historische prestaties van je Google Ads account.

Advertentie relevantie

In hoeverre komen de gebruikte zoekwoorden terug in de advertentie en sluit deze hier goed op aan? Wanneer je bijvoorbeeld adverteert op ‘fietsen kopen’ maar in je advertentie heb je het nergens over fietsen, dan vindt Google je advertentie minder relevant.

Ervaring op de bestemmingspagina

Ook hier geldt weer, komen de gebruikte zoekwoorden terug op de bestemmingspagina? De bestemmingspagina moet goed aansluiten op de zoekwoorden en advertenties. Daarnaast is het belangrijk dat de bestemmingspagina snel laadt en goed werkt.

Praktisch

Heel praktisch is het dus van belang dat je goed let op de kwaliteit van je advertenties. In de eerste plaats omdat je dus vaker wordt vertoond, maar ook omdat je minder betaald voor hetzelfde resultaat. Door je kwaliteitsscore te verbeteren behaal je dus een hoger rendement.