CPM | Cost Per Mille

Cost per mille staat voor kosten per duizend vertoningen en wordt doorgaans afgekort tot CPMDit is een betalingsmodel dat door veel online advertentiekanalen wordt gehanteerd. Anders dan met CPC, waar de kosten worden berekend per klik,  ligt de focus van CPM op het genereren van zoveel mogelijk views en is het verkeer dat hieruit voortvloeit ondergeschikt. CPM wordt vooral gehanteerd bij display- of videocampagnes waar het vooral de bedoeling is veel mensen te bereiken. Het voordeel van CPM op CPC is dat de kosten voor het behalen van vertoningen een stuk lager liggen.

Kosten/(Vertoningen/1000)=CPM

Voorbeeld
100.000 mensen hebben je advertentie gezien tegenover een kosten van €100,-. Je CPM is dan €100,-/(100.000/1000=100)=€1,-. Met andere woorden, voor elke euro besteed heb je duizend mensen bereikt.