CPC | Cost Per Click

Cost per click is een betalingsmodel dat door veel online advertentiekanalen wordt gehanteerd. De kosten van een advertentie worden met dit model berekend aan de hand van de kosten van één klik. Vooraf wordt ingesteld wat het maximale bod is dat je per klik wilt uitgeven. De daadwerkelijke kosten per klik worden (op Google) berekend door het hoogste bod onder jou plus één cent. Zo kan het dus voorkomen dat de daadwerkelijke CPC lager is dan het maximale CPC.

Stel je biedt maximaal €0,10 per klik, dan kun je op een advertentiebudget van €100,- in principe maximaal 1000 clicks behalen. Biedt de hoogste onder jou echter minder, zeg €0,04, dan betaal jij dus maar €0,05 per klik en kun je voor hetzelfde advertentiebudget 2000 clicks behalen. In Google zijn er een aantal factoren die invloed kunnen hebben op de CPC, zoals concurrentie, CTR, en kwaliteitscore.

Kosten/Clicks=CPC

Voorbeeld
100 mensen hebben op je advertentie geklikt tegenover een kosten van €10,-. De CPC is dan 10/100=€0,10