Conversiepercentage

Het conversiepercentage wordt berekend aan de hand van het aantal mensen dat een product koopt nadat het op een advertentie of zoekresultaat heeft geklikt. De hoogte van het conversiepercentage (ook wel wordt afgekort tot conv%) is afhankelijk van veel factoren. Zo kan het iets zeggen over de relevantie van een advertentie in verhouding tot de content op de landingspagina. Concurrentie kan het conversiepercentage ook beïnvloeden, wellicht is een product elders goedkoper of heeft een concurrent betere reviews? Daarnaast is ook de markt vaak een bepalende factor.

Hoeveel de hoogte van het conversiepercentage iets zegt over de prestaties van een campagne is afhankelijk van het daadwerkelijke aantal conversies. Heb je 10 clicks en 5 conversies dan is je conversiepercentage heel erg hoog. Dit kan echter een toevalstreffer zijn. Heb je 1000 clicks en 35 conversies dan kun je veel meer vertrouwen op het conversiepercentage.

Het conversiepercentage wordt berekend door het aantal clicks te delen door het aantal conversies.

Clicks/Conversies=Conv%

Voorbeeld
100 mensen hebben op je advertentie geklikt waarvan er 10 een product kopen. Het conversiepercentage is dan is dan 10/100=%10