Conversie

Een conversie is een voltooide actie op een website die waardevol is voor een bedrijf. Denk hierbij aan een inschrijving voor een nieuwsbrief, een aanvraag voor een offerte, of een aankoop op een website. Afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen worden verschillende conversies op verschillende manieren gemeten.

Conversiewaarde

Tegenover een conversie staat een meetbare geldwaarde. Dit is belangrijk om te weten hoeveel een conversie mag kosten, maar ook om te meten of advertenties succesvol zijn. Wanneer een conversie tot een direct meetbare verkoop leidt dan is de waarde hiervan automatisch bepaald. Voor bedrijven die geen producten verkopen maar een dienst leveren is dit vaak iets lastiger te bepalen. Dan wordt uitgegaan van de gemiddelde waarde per totale conversies. In dit geval wordt echter eerder gesproken van een lead dan een conversie. De conversiewaarde is nodig om de ROAS te kunnen berekenen.

Opbrengsten/Conversies=Conversiewaarde

Voorbeeld
Je hebt over een periode 10 conversies behaald, hiervan hebben er 5 een dienst afgenomen tegenover een opbrengst van €500,-. Dan is de conversiewaarde dus €500,-/10=€50,-