Copywriting

Je klanten haal je over iets te kopen door middel van copywriting. Een goede copy maakt namelijk het verschil tussen een bounce of conversie. Dit geldt voor offline media zoals folders, maar zeker ook voor een website. Juist omdat een goede tekst het verschil kan maken verzorg ik samen met mijn kennispartners professionele copywriting op maat.

De juiste toon

De kracht van copywriting zit hem in het vinden van de juiste toon. Sluit deze aan bij hoe je als bedrijf wilt overkomen en komt de belangrijkste boodschap goed over, dan heb je een goede copy. Dit is op papier natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, tekstschrijven moet je liggen. Ondanks dat je dus alles weet over je product of dienst, komt dit misschien niet goed over in je tekst. Leest het bijvoorbeeld moeizaam, dan haken mensen sneller af.

De kracht van overtuigen

Ben jij op zoek naar een goed boek? Dan lees je waarschijnlijk eerst de achterkant. Het is een soort voorproefje van wat je kan verwachten. Juist daarom is het hanteren van de juiste toon zo belangrijk; het is een voorproefje van wat je klanten van jou kunnen verwachten. Het uiteindelijke doel van je copy is het overtuigen van een lezer. Zoekt iemand dus verder of juist niet? Ondanks dat er tal van factoren zijn die bepalen of iemand overgaat tot actie, is de overtuigingskracht van een tekst er één van. Naast een goed verzorgde website maakt een goede copy het verschil.

Waar moet je op letten

Om je tekst te helpen met het overbrengen van de juiste toon en boodschap, moet het aan een aantal punten voldoen. Een goede kop met het zoekwoord doet het altijd goed. Zo weet een lezer direct of een tekst het antwoord bevat waar hij of zij naar opzoek is. Zorg daarnaast dat je eerste zin een lezer overhaalt om verder te lezen. Val daarna met de deur in huis: de belangrijkste informatie als eerste. Als je dan ook nog zorgt voor goede tussen koppen, verbindingsbruggen en een logische structuur, dan ben je al goed op weg.

Uitbesteden of niet

De uiteindelijke vraag is of je copywriting moet uitbesteden of niet. Je weet immers zelf het beste wat je zelf doet. Er is daarom niets op tegen om gewoon zelf je teksten op te stellen. Probeer je bij het schrijven van een tekst altijd te verplaatsen in de klant, wat wil hij of zij nou écht weten? Laat daarnaast je teksten altijd door één of twee (oprechte) vrienden of familieleden doorlezen, vaak zie je zelf details over het hoofd. Ook belangrijk is dat een copy bijdraagt aan de vindbaarheid van je website. Hierbij is enige kennis van SEO essentieel. Uiteraard kun je dit allemaal zelf uitzoeken en uitvoeren. Wil je écht zeker zijn van je zaak, dan kun je dit het beste uitbesteden.

Meer weten?

Ik help je graag met het opstellen of redigeren van teksten. Neem vrijblijvend contact op!