Succesverhaal: Minder kosten, meer conversies

Fred van Verhuislifthuren.eu benaderde mij met een specifieke vraag: kan ik meer halen uit mijn bestaande AdWords campagnes? Waar het hem met name in zat was het maandelijkse advertentiebudget. Een makkelijke oplossing zou kunnen zijn om dit budget naar beneden te schroeven, maar dat zou ook betekenen dat hij minder leads binnen zou halen. Aangezien dit uiteraard ook niet de bedoeling was besloot ik al zijn campagnes door te lichten en met een helder verbeterplan te komen.

Irrelevante zoekwoorden uitschakelen

Een aantal zaken viel mij direct op, zo gingen er veel kosten naar irrelevante zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld die van een concurrent of een regio waarin hij zijn diensten niet aanbied. Zo kon ik zijn advertenties in Apeldoorn terugvinden terwijl hij alleen in Rotterdam en omstreken werkzaam is. Aangezien deze zoekwoorden ook nog eens geen enkele conversie opleverden was het advies hiervoor duidelijk: irrelevante zoekwoorden uitsluiten en geo-targeting beter instellen.

Dure campagnes uitschakelen

Omdat het probleem hem in de kosten zat ben ik ook hier ingedoken. Wat opviel is dat er één campagne was waar ruim de helft van alle kosten naartoe ging, maar waar slechts enkele conversies aan konden worden toegewezen. Ook wanneer ik naar data keek tot een half jaar terug viel het resultaat van deze campagne vies tegen. De campagne ging uit en het aantal conversie bleef gelijk.

De juiste zoekintentie

Er kwam ook veel verkeer binnen op een campagne voor zoekwoorden als ‘verhuiswagen huren’. Dit leverde ook nog eens veel conversies op, statistisch gezien was deze campagne dus rendabel. In de praktijk lag dit net even wat anders. Veel mensen waren namelijk onder de indruk dat Fred losse verhuiswagens verhuurde, dit is echter niet het geval. Een verhuiswagen mét verhuizer daarentegen wel, maar dat was niet de zoekintentie van mensen die zochten op ‘verhuiswagen huren’. Het uitzetten van deze campagne scheelde in kosten én onnodig telefoonverkeer.

Naast deze duidelijke ‘quick-wins’ ben ik dieper op de details ingegaan. Zo gingen er onnodig veel kosten naar zoekwoorden die niet genoeg opleverden. Een simpele bodaanpassing om net iets minder zichtbaar te zijn bleek de juiste insteek. Vervolgens heb ik zijn campagnes gemeten en bijgestuurd over een periode van een aantal maanden.

Resultaat

Het resultaat mocht er wezen: de maandelijkse advertentiekosten werden teruggebracht tot een derde van de originele kosten zonder dat dit minder conversies opleverde. Dit gaf ruimte om weer wat kosten te investeren in goedlopende campagnes met als resultaat meer conversies. Al met al was na een half jaar het resultaat duidelijk zichtbaar. Minder kosten & meer conversies.

Kostenbesparing
In totaal is gedurende een halfjaar tijd ruim €2500,- bespaard zónder aan conversies te verliezen.

Conversies
Ondanks de kostenbesparing zijn gedurende een half jaar meer conversies gerealiseerd voor een lager advertentiebudget.

Wat wordt jouw succesverhaal?

Wil je net als Fred ook succesvol besparen en betere resultaten? Neem dan vrijblijvend contact op! Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen.