Hoe schrijf je voor SEO

Schrijven voor SEO

Hoe schrijf je voor SEO?

 Wouter Pons | 19-11-2019 | Leestijd: 4 min.

Vinden en gevonden worden in Google, dat is het doel van SEO content. Maar hoe schrijf je nou goede SEO teksten? En is gevonden worden wel écht het doel, of wil je dat je bezoekers vervolgens ook tot actie overgaan? Hier zijn 7 tips om rekening mee te houden.

Niemand schrijft voor SEO

Schrijven voor SEO is de verkeerde gedachte. Als je maar vaak genoeg het zoekwoord noemt weet Google waar het over gaat. Maar geen enkele bezoeker zit te wachten op een tekst waar in elke andere zin het zoekwoord in terugkomt. Je moet dus goed het onderwerp benoemen, zonder dat je een tekst uitsluitend voor een zoekmachine schrijft. Maar hoe doe je dat?

1. Hou het relevant

Google waardeert relevantie. Hoe relevanter je pagina, hoe hoger deze zal ranken. Daarnaast houden bezoekers van relevantie. Zij komen immers bij je terecht met een bepaalde zoekintentie of vraag, als jij die niet beantwoord haken ze heel snel weer af. Benader daarom altijd je content vanuit een praktisch oogpunt. Een goede vraag om jezelf te stellen is welke zoekintentie iemand heeft. Iemand die zoekt op ‘kaartjes kopen Apenheul’ heeft waarschijnlijk de intentie om een kaartje te kopen, of hier op zijn minst de prijs van de weten. Zorg dus dat je pagina aan deze verwachting voldoet. Dit is belangrijker dan 20 keer de woorden ‘Apenheul’ en ‘kaartjes’ op de pagina terug laten komen.

2. Meer tekst is (vaak) beter

Hoewel kwaliteit (lees, relevantie) van je teksten het belangrijkst zijn, moet je ook rekening houden met de lengte. Mijn advies is om minimaal 500 woorden te schrijven per onderwerp of pagina, langer mag natuurlijk altijd. Iemand die namelijk meer weet te vertellen over een onderwerp zal er ook wel meer van weten, en is dus relevanter. Forceer het echter nooit. Kan je écht niets relevants meer verzinnen om over te schrijven en heb je maar 300 woorden? Helemaal prima, Google vindt relevantie namelijk belangrijker (had ik dat al gezegd?). In dat geval vul je de pagina met andere content.

Tip: Schrijf je teksten altijd voor een bezoeker. Google is een middel, niet het doel.

3. Voeg een foto en/of video toe

Wanneer je een pagina over gorilla’s leest dan verwacht je er ook wel een foto van een gorilla bij. Hou hier ook rekening mee met het opstellen van goede seo content. Mijn advies is minstens één foto toe te voegen. Maar meer is in principe altijd beter, zolang dit kan binnen de kaders van relevantie natuurlijk. Denk hierbij wel aan het formaat van de afbeelding(en) aangezien laadtijd een belangrijke ranking factor is. Oh, en zorg ervoor dat Google óók kan weet wat er te zien is. Heb je een foto van een gorilla? zorg dan dat dit terugkomt in de bestandsnaam, titel, én meta! 

4. Denk aan je kopteksten

Goede kopteksten zijn belangrijk voor zowel zoekmachines als bezoekers. Google bepaald zo namelijk waar een pagina over gaat, en een bezoeker ‘scant’ deze opzoek naar relevante informatie voor hem of haar. In de praktijk betekent dit dat je één h1 hebt (hoofdonderwerp), en meerdere h2’s (subonderwerpen). Vergeet natuurlijk niet het zoekwoord terug te laten komen in de kopteksten!

5. Link je content

Schrijf je een nieuwe pagina over gorilla’s, maar weet je dat je hier ergens op je website al iets over hebt gezegd? Zorg er dan voor dat je vanuit je bestaande pagina doorlinkt naar je gloednieuwe gorilla pagina. Handig voor bezoekers die op je oude pagina zitten en misschien meer willen weten over gorilla’s. Google gebruikt dit als extra aanwijzing waar de nieuwe pagina over gaat.  

Denk verder na over waar je pagina terug moet komen in het menu. Wil je het helemaal goed doen? Zorg dan ook voor een externe link van een relevante bron. Dit is praktisch echter wat lastiger te doen en vaak erg tijdrovend.

6. Titel en URL

Een goede pagina titel zegt waar de pagina over gaat. Een goede URL laat ook het onderwerp terugkomen. Je pagina’s over gorilla’s heeft dus als pagina titel ‘Gorilla’ en als URL ‘website.nl/gorilla’. Heel logisch eigenlijk. Beantwoord je een specifieke vraag waar je pagina aan gewijd is? dan kan deze ook prima in de URL terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan ‘website.nl/wat-eten-gorillas’ (voornamelijk veel groenten).

7. Call to action

Een goede seo tekst wordt gevonden en gelezen. Maar dan? Is het doel simpelweg de bezoeker vermaken dan heb je je werk goed gedaan. Vaak is dat echter niet het geval. Een bezoeker heeft een vraag en die moet worden beantwoord. Verkoop je een product dan wil je dit natuurlijk benoemen. Nog beter is als je ze vertelt hoe en waar je product te koop is. Een goede ‘call to action’ is daarom altijd een goede afsluiter.

Tekst geschreven, en nu?

Wanneer je een goede SEO tekst hebt geschreven en geplaatst is het natuurlijk tijd voor actie. Of dit ook gebeurt weet je alleen wanneer je het meet. Gebruik hiervoor een combinatie van Google Analytics en Search Console. Analytics vertelt je precies wat er op je website gebeurt, en Search Console geeft je meer zicht op je organische posities in Google.

Tip: Is het doel van je pagina vooral activeren vanuit een (actieve) campagne? Lees dan ook mijn blog over landingspagina’s!

SEO teksten schrijven

Heb je vragen na het lezen van dit artikel? Of wil je graag meer weten en persoonlijk advies over goede seo content? Neem dan vrijblijvend contact met me op!