By Wouter|10 juli 2018|Test|0 comments

Landingspagina

Het geheim van een goede landingspagina

 Wouter Pons | 10-07-2018 | Leestijd: 6,5 min.

Je hebt ongetwijfeld wel eens van een landingspagina gehoord. Maar waar moet je eigenlijk allemaal op letten om een goede landingspagina in te richten? In dit artikel neem ik je mee in de ‘ins and outs’ van een landingspagina anno 2018.

Wat is een landingspagina?

Laten we bij het begin beginnen. Een landingspagina is niets anders dan de pagina waarop een bezoeker binnenkomt. Tegenwoordig is dit al lang niet meer standaard de hoofdpagina van een website, maar vaak een pagina over een specifiek onderwerp. Omdat een bezoeker dus op elke pagina binnen kan komen, moet hier speciaal aandacht aan worden besteed. Als uitgangspunt neem geef je antwoord op de vraag: wat wil je dat deze bezoeker doet? Je website dient immers een specifiek doel en een landingspagina sluit daarop aan.

Stel je verkoopt fietsen en je hebt hier een mooie webshop op ingericht, dan is het logisch dat je doel is om meer fietsen te verkopen. Heel simpel gezegd is het dus zo dat het mogelijk moet zijn om een fiets te kopen op een landingspagina over fietsen. Verzamel je juist leads voor je onderneming, dan wil je liever dat mensen je contactformulier invullen. Als eerste sta je dus stil waar een landingspagina écht voor dient, op basis daarvan ga je hem vervolgens inrichten.

Waar moet je op letten bij het inrichten van een landingspagina?

Er zijn een aantal punten waar je sowieso rekening mee moet houden bij het inrichten van een goede landingspagina, ongeacht voor welk doel je hem specifiek schrijft of inricht. Over het algemeen spreekt veel wel voor zich, toch is het goed om je landingspagina’s aan de hand van de volgende punten te beoordelen en verbeteren.

1. Aansluiten bij de zoekterm

Eigenlijk is deze heel logisch. Wanneer iemand zoekt op “rode fietsen” dan moet de pagina hierop aansluiten, zo niet dan is de bezoeker ook zo weer weg. Naast dat het lastig wordt om organisch op Google te ranken voor een pagina die niet aansluit bij een bepaald zoekwoord, is het ook nadelig voor de kwaliteitscore in Adwords. Deze wordt namelijk bepaald hoe goed een landingspagina aansluit op een advertentie. Hoe lager deze score, hoe meer je betaald.

2. Aansluiten op de zoekintentie

Naast deze technische factoren speelt natuurlijk ook een menselijke factor. Ik ben op zoek naar iets en zoek net zolang door totdat ik dat gevonden heb. Je wilt dus antwoord geven op een vraag of een oplossing voor een probleem. Dit gaat eigenlijk al een stapje verder dan simpelweg aansluiten bij een zoekterm, je wilt namelijk begrijpen met welke intentie iemand iets zoekt en hier specifiek op inhaken.

3. Specifiek doel

Je landingspagina sluit dus aan bij een zoekterm en de juiste zoekintentie. Nu moet je ervoor zorgen dat de pagina ook een specifiek doel vervult. Als het goed is weet je al wat je wil dat een bezoeker doet, laten we voor het gemak zeggen dat dit het invullen van een contactformulier is. Dan is het belangrijk dat dit duidelijk terugkomt op de landingspagina. Denk hierbij aan het toevoegen van een contactformulier en een duidelijke call to action; ‘schrijf je vrijblijvend in!’ Belangrijk om te onthouden: een pagina heeft maar één doel en dus ook maar één call to action!

4. Pakt direct de focus

Een pagina moet direct antwoord geven op de zoekvraag anders haken mensen af. Wanneer mensen afhaken gaan ze van je website en loop je mogelijk klanten mis. Je doet dit door direct de belangrijkste boodschap bovenaan de pagina te zetten en daarbij meteen je call to action. Zo is het voor iedereen in één opzicht duidelijk wat je doet en wat er van hun verwacht wordt.

5. Mobielvriendelijk

Het meeste verkeer komt tegenwoordig binnen op mobiel. Het is daarom ook belangrijk dat een landingspagina mobielvriendelijk is ingericht. Zo moet hij goed leesbaar zijn en zich qua formaat aanpassen, maar ook moeten langzaam ladende elementen worden verwijderd op mobiel. Zo voorkom je dat mensen afhaken wanneer ze op mobiel je website binnenkomen.

6. Weinig afleiding

Je landingspagina heeft één specifiek doel, zorg er dus voor dat je hierop focust. Dwaal je hier te ver van af dan zal dit een negatief effect hebben op het conversiepercentage.  Zorg er daarom voor dat je weinig afleidt met elementen of informatie die eigenlijk niet relevant zijn voor dat ene, specifieke doel.

7. Overtuig met voordelen

Waarom moet iemand nou specifiek bij jou een product kopen of dienst afnemen? Wat maakt jou nou uniek ten opzichte van een concurrent? Op deze vragen moet je op je landingspagina antwoord geven. Probeer hier vooral te denken vanuit de klant. In plaats van: “Ik ben goedkoper dan mijn concurrent”, zeg liever: “Bespaar op uw kosten”. Zo weet een bezoeker heel concreet wat zijn voordeel is.

8. Wees concreet

Een duidelijk en concreet aanbod converteert het beste. Zo weet een klant precies wat hij kan verwachten en heeft hij zo min mogelijk vragen. Lever je een product? Zeg er dan bij hoe lang de levertijd is. Lever je een dienst? Wees dan zo concreet mogelijk wat je hier allemaal voor doet. Door het wegnemen van vragen neemt de onzekerheid af en is een kans op conversie het hoogst.

9. Voeg vertrouwenselementen toe

Niets is zo veelzeggend als een goede review van een tevreden klant, certificaat, of keurmerk. Je kan namelijk zelf nog zo hard roepen dat jij de beste bent, maar het echte bewijs komt toch écht van buitenaf. Verzamel je dus reviews, geef deze dan ook een mooi plekje op je landingspagina. Hoe dichter bij je call to action, hoe beter!

Elementen op een landingspagina
Mobiele landingspagina

AIDA model op landingspagina’s

Nu de belangrijkste punten zijn genoemd, komt het inrichten van de landingspagina. Inhoudelijk kun je het als een soort mini-funnel behandelen en de AIDA punten aanhouden. Deze pas je in dit geval echter allemaal toe op een enkele pagina en sluiten natuurlijk naadloos aan bij het doel.

Awareness > Een duidelijke headline of titel pakt direct de aandacht en verteld waar de pagina over gaat.
Interest > Benoem je meest unieke voordeel en vertel waarom jij de beste keus bent.
Desire > Onderbouw dit door middel van kenmerken of sociaal bewijs.
Action > Sluit af met een concreet aanbod en een pakkende call to action.

Blijf boven de vouw

Zorg dat de belangrijkste elementen van je landingspagina boven de vouw zichtbaar zijn. Het is immers zo dat de meeste klikken boven de vouw plaatsvinden. Je call to action (met knop) moet dus ook zonder te scrollen al zichtbaar zijn. Overigens is het niet zo dat je maar één call to action knop op je landingspagina kan hebben, zolang je er maar ten minste één zichtbaar hebt boven de vouw. Ook is het prima wanneer mensen moeten scrollen, zolang dit maar voor aanvullende informatie is.

Testen maar!

Zodra je de perfecte landingspagina hebt geschreven komt het testen. Dit doe je het beste door een exacte kopie van je landingspagina aan te maken en hier één element van aan te passen. Vervolgens kijk je over een periode wat het verschil is geweest en welke pagina beter heeft gescoord. Zo blijf je continue optimaliseren om het beste rendement uit je website te halen.

Een beknopt overzicht

Ik heb inmiddels de belangrijkste onderdelen benoemd en toegelicht. Omdat ik deze zelf als een soort checklist afga, vatten we deze nog even kort samen. Een goede landingspagina…

…Sluit aan bij de zoekterm en zoekintentie
…Heeft één specifieke doel
…Pakt direct de focus van de lezer
…Is mobiel vriendelijk
…Zorgt voor weinig afleiding op de pagina zelf
…Overtuigd de lezer met voordelen
…Heeft een concreet aanbod
…Bevat vertrouwenselementen
…Is opgebouwd volgens AIDA
…Wordt A/B getest met andere varianten

Bevatten jou landingspagina’s al deze elementen? Dan ben je goed bezig! Kans bestaat dat je echter nog niet zover bent en dat er nog genoeg valt te optimaliseren. Mijn advies is om hier zorgvuldig mee om te gaan aangezien kleine aanpassingen soms grote (ook positieve!) gevolgen kunnen hebben. Pas dus eerst één element aan en kijk wat hier het effect van is voordat je verdere aanpassingen doet. Zo kom je stukje bij beetje tot het ideale resultaat.

Landingspagina optimaliseren

Heb je vragen over hoe jij bovenstaande punten nou het best toe kan passen? Of wil je graag betere landingspagina’s maar hier liever niet zelf mee aan de slag? Neem dan vrijblijvend contact met me op!