By Wouter|20 augustus 2018|Test|0 comments

Facebook berichten promoten: de zoektocht naar Appeltaart

Facebook berichten promoten: doen of niet doen?

 Wouter Pons | 20-08-2018 | Leestijd: 3,5 min.

Elke online of content marketeer heeft hem vast al wel eens gezien; de knop ‘bericht promoten’ op Facebook. Voor slechts een paar tientjes kun je een veel groter bereik creëren. Zeker nu veel bedrijven hun organische bereik zien krimpen op Facebook is dit de ideale oplossing. Toch?

De kracht van relevant bereik

Voor je massaal al je berichten op Facebook gaat pushen is het belangrijk om stil te staan bij je doelstellingen. Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen van je bedrijf af weten en het liefst heb je dat zij ook allemaal bij jou zaken doen. Feit is dat de meeste mensen een stuk minder geïnteresseerd zijn in je merk dan dat jij dat bent.

Je doelgroep constant bestoken met gepromote berichten zal je ongetwijfeld een hoop bereik opleveren, maar wat levert dit bereik jou op als mensen niet geïnteresseerd blijken in je content? Simpel: niet zoveel. De kracht zit hem dus in het creëren van relevant bereik; mensen bereiken die wél geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt.

Tip: Wanneer je Facebook berichten promoot, gebruik hiervoor de business manager. Je hebt dan meer targeting opties en bewaard het overzicht van alle gepromote berichten.

Appeltaart

De juiste mensen bereiken door social berichten te pushen is makkelijker dan je zou denken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is de Facebook business manager goed in de gaten te houden om te zien welke content het beste scoort. Springt er iets uit dat het buitengewoon goed doet, dan is dit een bericht waarvan je volgers aangeven dat ze het leuk vinden. Kans is dus groot dat dit bericht het goed zal doen als je deze promoot.

Een mooie, smaakvolle vergelijking: als iemand appeltaart heel lekker vindt dan geef je hem zoveel mogelijk appeltaart en weet je zeker dat hij het eet. Maar je kan hem ook een rijstevlaai aanbieden waarvan je niet weet of hij het überhaupt lust, misschien een stukje voor de beleefdheid. Als jij je rijstevlaai geweldig vinden dan moet je die vooral pushen, maar scoren doe je dus met appeltaart.

Meer bereik voor minder geld

Het verschil tussen het promoten van populaire berichten en ‘gewone’ berichten zit hem in de kosten. Je betaalt simpelweg minder voor hetzelfde bereik wanneer je een populair bericht pusht. Ook de interactie met je bericht neemt toe. Mensen die je bericht leuk vinden zullen erop reageren, hem liken en in het beste geval zelfs delen, wat je weer extra bereik op zal leveren.

Daarnaast past een dergelijk, non commercieel, bericht goed binnen de nieuwe strategie van Facebook, waarin ze af willen van de overvloed aan branded content. Ongetwijfeld dat het ook iets doet voor je merkbeleving aangezien mensen zelf hebben aangegeven iets van jou leuk te vinden, in plaats van een ‘geforceerde’ reclame waarin je vaak iets specifieks aanbied. Het past dus goed binnen een branding strategie.

Voorbeeld
Een mooi voorbeeld is het verschil tussen de volgende berichten op social welke ik heb gepromoot. Beide berichten zijn voor hetzelfde bedrag gepromoot maar hebben verschillend gepresteerd. Bericht 1 heeft meer bereik gehaald dan bericht 2. Hiermee zijn de kosten per 1000 bereikte personen van bericht 1 ook aanzienlijk lager dan bericht 2. Daarnaast hebben ook meer mensen interactie gehad met bericht 1. Klassiek gevalletje appeltaart vs. rijstevlaai. Conclusie: hij is dus lekkerder én goedkoper!

Je boodschap versterken

Moet je dan volledig afhankelijk zijn van datgene wat je doelgroep belangrijk vindt? Ik vind van niet. Soms heb je berichten waarvan je het zelf erg belangrijk vindt dat je doelgroep het ziet, in dit geval is er niets op tegen om deze te promoten. Sta er echter wel bij stil wat voor soort bericht het is. Heb je een specifieke aanbieding of promotie, richt hier dan gewoon een campagne voor in. Heb je content waarvan je wilt dat net iets meer mensen het zien, dan kun je deze gerust promoten.

Wat je ook doet op Facebook: het werkt beter vanuit de business manager. Druk daarom in de regel ook nooit vanuit Facebook op ‘bericht promoten’ maar richt hier een aparte campagne voor in. Dit kan vanuit de business manager in je advertentie account. Wanneer je een nieuwe advertentie maakt kun je een bestaand bericht kiezen en deze naar een specifieke doelgroep pushen. Dit geeft je dus meer controle maar ook meer overzicht. Alles staat zo in één campagne. Push je vanaf je Facebook tijdlijn dan maakt hij voor elk bericht een nieuwe campagne aan.

Je boodschap versterken

Moet je dan volledig afhankelijk zijn van datgene wat je doelgroep belangrijk vindt? Ik vind van niet. Soms heb je berichten waarvan je het zelf erg belangrijk vindt dat je doelgroep het ziet, in dit geval is er niets op tegen om deze te promoten. Sta er echter wel bij stil wat voor soort bericht het is. Heb je een specifieke aanbieding of promotie, richt hier dan gewoon een campagne voor in. Heb je content waarvan je wilt dat net iets meer mensen het zien, dan kun je deze gerust promoten.

Wat je ook doet op Facebook: het werkt beter vanuit de business manager. Druk daarom in de regel ook nooit vanuit Facebook op ‘bericht promoten’ maar richt hier een aparte campagne voor in. Dit kan vanuit de business manager in je advertentie account. Wanneer je een nieuwe advertentie maakt kun je een bestaand bericht kiezen en deze naar een specifieke doelgroep pushen. Dit geeft je dus meer controle maar ook meer overzicht. Alles staat zo in één campagne. Push je vanaf je Facebook tijdlijn dan maakt hij voor elk bericht een nieuwe campagne aan.

Meer weten?

Meer weten? Stel vrijblijvend je vraag!